-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3480 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

با توجه به گسترة تهاجم فرهنگي; به گفته مقام معظم رهبري، شبيخون فرهنگي، در حوزة مقدّس علمية قم، براي مقابله با آن، چه راههاي عملي در پيش گرفته شده است؟

1. بي ترديد، رسالت حوزة مقدس علميّه، شناخت دين، با توجه به منابع دست اوّل آن، يعني وحي و سنّت پيامبر6 و امامان: از يك سو و تزكيه پالايش درون از رذايل اخلاقي و آراسته شدن به زيور گران قدر تقويَ و معنويت در منش و روش، از سوي ديگر است. زمينة حركت در بستر اين دو عنصر بنيادين و ضروري، براي هر عضو حوزة علميه، الهامگيري از سفارش قرآن كريم است كه فرمود: وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَـَبَ وَالْحِكْمَة;(آلعمران،164) تزكيه، همان پالايش درون و تعليم نيز بازسازي و جهتدهي انديشه از بيرون است كه به يقين براي آن پردازش دروني، امري ضروري و اساسي و بلكه زمينهساز آن است.

2. اين دو گوهر گران مايه كه هويّت حوزه را رقم ميزند، تربيت يافتگاني را به جامعه تحويل ميدهد و گنجينههايي را در دامن خود ميپروراند كه مقتداي مردم، در گرايش به معنويّت وايمان قرار ميگيرند.

3. شبكة مقدّس مساجد، از مهمترين راهبردهاي اين تلاش، براي محقق ساختن آن حركت، به منظور بسط و گسترش معنويت در مردم است، عنصر اصلي رونق يافتن مساجد، و به اصطلاح كاتاليزور فعّال شدن آنها، روحاني است. به ديگر سخن گفته ميشود كه نمك دين، مسجد است و نمك مسجد هم روحاني است ـ قرآن كريم دربارة جايگاه و اهميّت مساجد ميفرمايد: ...وَ مَسَـَجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا;(حج،40) روحاني هم چون چراغي تابناك در مسجد ميدرخشد و فضاي آن در پرتو نورانيّت او جان ميگيرد و زنده ميشود. قرآن كريم در آيهاي كه چندان بي ارتباط با وظيفه روحاني نيست، ميفرمايد: فَلَوْلاَنَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَـآغفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَ لِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوَّاْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ ;(توبه،122) چرا از هر گروهي از مؤمنين، طايفهاي كوچ نميكنند تا در دين (و معارف و احكام اسلام) آگاهي يابند و به هنگام بازگشت به سوي قوم خود، آنها را بيم دهند؟ شايد (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند و خودداري كنند. اين كه روحاني با چه معياري، به مسجدي دعوت شود، براي جذابيت برنامههاي مسجد وسوق گسترده مردم به اين مركز مهم ديني چه تدابيري بايد انديشه شود، و... از مسائلي است كه اعضاي هيئت امنأ در آن بسيار مؤثرند. اعضاي فوق نيز، عموماً از سوي مردم برگزيده ميشوند.

5. در حوزه شبكه مساجد، آن چه كه به روحاني به عنوان وظيفه طلبگي مربوط ميشود; حركتي مخلصانه و صادقانه به منظور فعّال كردن و رونق بخشيدن آنها است. بخشي ديگر از مسائل به مردم مربوط ميشود كه چه مسئوليني را به عنوان هيئت امنأ برگزينند تا آنها راه را براي ورود روحاني شايسته هموار سازند.

6. در زنجيرة كار ديني و معنوي روحاني با مردم، سازمانهاي متعددي از قبيل سازمان تبليغات اسلامي، ادارة امور مساجد، و... وجود دارند كه عملكرد منطقي آنها در سامان بخشي به امر مقدّس تبليغ ديني مؤثّر است. حتي اگر اين مجموعهها، درست عمل نكنند، شبكة مساجد با تكيه بر مردم به گونة خودجوش ميتوانند امور مسجد را به پيش ببرند و ضرورتاً در اين راستا، ملزم به استفاده از سازمانهاي مذكور نيستند.

7. خلاصه آن كه، از ديدگاه اين نوشتار، مهمترين حلقه ارتباط معنوي روحاني با مردم، مساجد ميباشند. سازماندهي امر مساجد همانگونه كه بيان شده برآيندي از دو عنصر روحاني و مردم است.

8. افزون به شبكة مقدس مساجد، امروز به لطف الهي، روحانيّت در حوزة مقابله با شبيخون فرهنگي، با قلم و بيان خود، در عرصههاي مختلف، از جمله روزنامهها، مجلات، شبكه اينترنت و... فعّال است. آن چه ضروري مينمايد، توجه به روي آوردن مردم در يادگيري وظايف ديني خود، به اين صنف و گروه است. استفتا از مراجع تقليد، و پرسيدن تكاليف ديني از روحاني محل و در يك كلام، انطباق وظايف ديني خود با مراجع تقليد كه روحاني حلقة واسطة ميان آن مقام والا با مردم است; از جمله راه كارهاي هم كاري مردم و روحاني، در مقابله با پديدة شوم تهاجم و شبيخون فرهنگي است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.